Besøg i Solvang og 90210

SolvangHej her fra Solvang. Vi kom til sol og sommer, flere var i svømmebadet, det var godt efter den lange køretur, vi havde en god oplevelse med at købe ind til frokost, vi stod udenfor og spiste ved nogle borde. De der kom for at handle kiggede engang. Annegrete og Jens Ole havde købt nogle flotte jordbær med flødeskum, det var bare guf. Vi havde lidt overskud af mad i går, appelsiner og melon. Vand blev blev købt i flasker i stedet for dunke, “det lader til at de kan lide maden, Anni.” Turen er stadig super god. Vi har også 2 super gode chauffører som gør det rigtig godt. Så hygger vi på vores hotel, “fri morgenmad, lækkert.” Vi står foran en stor udfordring i dag – cykeltur i Solvang. Nu er det lige om vi kan følge ham Tage rutevejlederen, det er jo en Dansk by i USA, Vi har også set HC Andersen’s hus og Havfruen på Langelinje, jo, så lidt Dansk er også dejligt. Selvom det er en “dansk by” er det hele lidt fremmedartet, wienerschnitzel ligner ikke meget den danske udgave, dansk bøf er også mere amerikansk end dansk, men absolut en god oplevelse at se denne by.
Cykelturen gik rigtig godt, bortset fra at vi måtte justere sadler flere gange, amerikanere er ikke vandt til at cykle som vi er, så sadlerne blev sat lavt for en sikkerheds skyld, den eneste der måtte døje hele turen med en meget lav sadel var Hans. Men vi kom både ud og hjem uden problemer. Ca. 20 km gennem et dejligt landskab med frugtavl, vin og andet landbrug. Vi så en afgrøde der gav en del diskussion, hvad det dog var, indtil vi fandt en umoden japansk kirsebær. Om aften spiste vi på den røde viking, ejet af en dansker, han gav en snaps til maden og vi sang danske skålsange for fuld udblæsning.
Næste dag mod Los Anderledes, hvor pigerne fik afløb for deres indkøbsgen  ved at besøge et outlet. Ca. 5 gange Kolding Storcenters strørrelse.. På en skala fra 0 til 10 har Kaj nu nået et 8 tal under vaffelfremstilling. Vaflerne smagte perfekt. Det var udseendet, der trak ned. Ellers udmærket breakfast på Travelodge. Så er det sidste dag i LA, mærkeligt vi er jo næsten ved at kunne færdes på egen hånd nu. Sikken flot tur vi har haft og utroligt dygtige guider, det er virkelig en tur for livet. I går i outlet havde vi 2 timer hvor vi rigtig kunne slå os løs, der blev rigtig handlet billigt sportstøj og mærkevarer, lækkert for nogle, en plage for andre:)  Vi besøgte en dansk dame i L.A. som Mogens og Karen kender, vi blev rigtig godt modtaget med dejlig traktement og så på danske møbler, tak for det. Vi sluttede dagen med middag i Denny’s det koncept kender vi godt og nogle fik dyppet deres MEGET varme kroppe i poolen.  Nu vil vi på Farmers Market.
California-Beverly-Hills-Rodeo-DriveHej der hjemme. Nu er det desværre ved at lakke mod enden på vores herlige begivenhedsrige USA tur. Alle koklapperne er godt gennemstegte af turen. Så alle har fået god kulør. Vi sidder alle forsamlet om poolen på vort hotel som vi kom til sidst på eftermiddagen i går. Lige nu får vi melon, appelsiner, chips m.m. Samt en delig brun chokolade kaffelikør, kage som Karen og Mogens har medbragt fra deres ven, en dansk amerikansk dame som de overnattende ved i går. De blev sat af ved Anne Marie, som vi alle var inviteret til at besøge i hendes hus med delig have og stor terrasse og swimmingpool. Mogens fik om aftenen til opgave at plukke årets avl af appelsiner (7 stk) og høsten til næste år tegner bedre, de er allerede på størrelse med en lemonade eller større. Vi fik et flot traktement bl.a. med vin, øl og vodka  og det der imponerede os meget var en herlig spinat dip som vi regner med bliver lagt på Hovborg.net af Karen. Hun havde jo hele aftenen til at lokke opskriften fra. Dippen blev serveret i et fint rundt brød som var udhulet og fyldt på fadet tillige med alle tænkelige chips. Vi syntes alle det var en fantastisk eftermiddag hvor vi oplevede den amerikanske gæstfrihed. Hun var rigtig frisk og 82 år. Herefter kørte vi til vort hotel, hvor vi også boede den første nat. Indkvateringen gik let, når bare vi havde dollars at betale med. Vi gik på Denny’s og spiste som vi havde lyst til. I dag har vi været midt i Los Angeles på Farmers Market. Hvor man kan købe alt muligt. En heldig snakkede med Thomas Buttenschøn som var ovre at indspille noget med andre berømheder. Der var over 16 spisesteder der inde og meget at se, men ikke billigt. Hvis man skal købe billigt skal man i Walmart. I går var vi ude i et kæmpe outletcenter ikke stort, men kæmpe stort. Susanne og Peter var i Nike og købte billigt, men da det er mærkevarer butikkerne har, kan man godt føle det er dyrt! På vej hjem fra markedet i dag cruisede vi rundt på Beverly Hills og så de flotte kæmpe store huse samt en skole, der var ekstremt godt bevogtet. Vi kørte den sidste tur i vores bus hjem til hotellet via en Motorvej med 7 spor i hver retning. Det er lidt vemodigt at det var den sidste tur. Nu skal vores dygtige chauffører ud at aflevere busserne. I aften skal vi alle spise sammen på Denny’s. Vi skal kører med shuttle bus kl 6.20 til lufthaven i morgen tidlig. Var i dag på Farmers market, som skulle være ligesom Brørup Marked. Der var slet ingen gamle ting og sager, men masser af kommercielle ting, samt små spisesteder med mad fra alle lande, samt masser af krydderier, klistermærker,  aviser, kulørte blade , dog var det umuligt at opdrive et eneste Anders And blad og så i Walt Disneys og Guds eget land, de anede ikke, hvem Donald Duck var. Hvis nogen kan huske scenen fra Pretty Woman, hvor den kvindelige hovedrolleindehaver er på indkøb i det eksklusive kvarter og bliver bortvist, det er det kvarter, vi har været i i dag. Her spørger man ikke om prisen, men betaler. Vi så kjoler fra Diane Von Furstenberg, Louis Witton tasker, og nogle fik den dyreste hot dog man kan tænke sig, så vi fik lugten af rigdom og drog lettede derfra, for så rig er det trods alt nok ikke sjov at være. Kørte igennem Beverley Hills og så nogle af pragtvillaerne og de dyre biler. Fortsatte ad den 8 sporede motorvej med tæt bytrafik og så flyene lande med få minutters mellemrum ret forude. Kom tilbage til hotellet og sprang i poolen. Afslutter den dejlige tur med festmiddag i aften, og glæder os til turen hjem med flyet i morgen tidlig , med afgang kl. 6 fra hotellet. Vi har haft en dejlig tur med gode chauffører, gode guider, gode deltagere og det må være muligt at vende tilbage en anden gang. Ude godt, hjemme bedst